ÚJ CÉG ALAPÍTÁSA
Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat az alapvető információkat, melyeket egy cég alapításával, működtetésével kapcsolatban – természetesen elsősorban könyvelési, illetve adózási szempontból - lényegesnek tartunk.
Mindegy, hogy milyen könyvelőt, könyvelő irodát választ, az itt felsoroltakban nem lesz, nem lehet különbség. A különbség abban lehet, hogy a választott könyvelője mennyire lesz partner abban, hogy Ön a vállalkozását fellendítse, sikerre vigye. Hogy mennyire dolgozik precízen, a mindenkori törvényeket és határidőket betartva, ezzel biztosítva az Ön cége számára a hatóságok előtti pozitív megítélést, és végül abban is, hogy az Ön által választott iroda, az ott dolgozó csapat mennyire kreatív, hogy a könyvelési, bérszámfejtési feladatok szakszerű ellátásán túl még mi mindent tud „hozzátenni” az Ön vállalkozásához, hatékony működéséhez.
Ha a Soft Consult csapatát választja, biztos lehet benne, hogy ezeket mind biztosítjuk az Ön illetve vállalkozása számára!
A cég megalakítása:
Már a cégalapítás előtt érdemes felkeresni, kiválasztani egy jó könyvelőt, könyvelőirodát. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a cégalapítással foglalkozó ügyvédek többsége nem nyújt megfelelő tájékoztatást ügyfelének, nem hívja fel a figyelmet arra, hogy mi mindenről kell/lehet már alapításkor dönteni, mely döntés a későbbiekben jelentősen befolyásolhatja a cég működését a tulajdonosok jogviszonyát, lehetőségeit.
Jellemzően szerződés minta szerint születnek meg az új cégek, és legújabban gyorsított eljárásban.
Ezt az eljárást olyan Kft, Bt vagy kkt választhatja, amelyik a létesítő okiratát szerződésminta alkalmazásával készíti el. A bejegyzési kérelem benyújtását követő 1 órán belül sor kerülhet a cég bejegyzésére és ezzel a teljes körű működésre.
Az egyszerűsített cégeljárással történő cégalapítás illetéke – cégformától függetlenül – 15 ezer forint.
És, ha már választott ügyvédet, könyvelőt, ne felejtsen el bankot is választani, hiszen minden vállalkozás számára kötelező a bankszámla nyitás. Szükség lesz még vagy számlatömb vásárlásra, vagy számlázó programra, bélyegzőre, aláírási címpéldányra (közjegyző).
Nagyon fontos! A vállalkozás székhelyén jól látható módon ki kell „írni” a cég nevét, ezzel biztosítva, hogy akár postai küldemények formájában, akár személyesen a cég fellelhető, megtalálható legyen.
Közös munka megkezdése a könyvelőirodával:
Újonnan alapított cégek esetében – ha lehetőségünk van rá, még a cég megalakítása, bejegyzése előtt – egy személyes találkozás alkalmával tájékozódunk a megalakuló cég legfőbb jellemzőiről.
Ezek többek között: a vállalkozási forma (ha még alapítás előtt találkozunk, természetesen tájékoztatást nyújtunk az egyes vállalkozási formák jellemzőiről, előnyeikről, hátrányaikról), milyen tevékenységre alakult a cég, tulajdonos(ok) milyen jogviszony keretében tevékenykednek majd a vállalkozásban (tagi jogviszony, munkaviszony, egyéb), lesznek-e alkalmazottak, illetve, a konkrét tevékenység ismeretében az azzal összefüggő lényegesebb információkat gyűjtjük össze.
Ezen információk alapján születhet meg az árajánlat, mely induló cégek esetében általában egy 3-6 hónapos „átmeneti” árat jelent, ami akár mindössze havi 10 000,- Ft is lehet. Az átmeneti időszak leteltével, a vállalási díjat felülvizsgáljuk.
Ha az újonnan alakult vállalkozás bejegyzése megtörtént, fontos, hogy a legrövidebb időn belül eljuttassák a könyvelés számára az alábbi iratok másolatát:
- Társasági szerződés, alapító okirat,
- Bankszámla nyitás dokumentumai
- Aláírási címpéldány
- Kitöltött személyi adatlapok a tulajdonosokról illetve alkalmazottakról (ha vannak)
- Ha bérelt irodával rendelkeznek, a bérleti szerződést
Néhány általános információ, amit cégvezetőként, leendő cégtulajdonosként jó, ha tud:
Elszámolható költségek:
- Minden, ami a tevékenységgel összefügg és a vállalkozás érdekében merült fel, az elszámolható költség. Vannak olyan költségek, ahol az áfa nem visszaigényelhető, ezek jellemzően: a személygépkocsival kapcsolatos kiadások, reprezentáció, illetve a telefon költség beszédcélú költségének 70%-án felüli rész áfája.
- A vállalkozás részére beszerzett eszközök: az eszközök jellegétől és értékétől függően vagy azonnal költségként elszámolható, vagy évekre elosztva realizálódik költségként az eszköz beszerzése. A jellemzőbb tételek: gépkocsi leírása 5 év, számítástechnikai, irodai eszközök 3 év.
Házipénztár:
Jelenleg hatályos törvény szerint a készpénz napi záró állomány havi átlagos mértéke nem lehet több, mint az előző üzleti év összes bevételének 2 százaléka. Ha ez az összeg kevesebb, mint 500 ezer forint, akkor a korlát kitolódik 500 ezer forintig. (Újonnan alakult cég esetében értelemszerűen 500 eFT)
Kötelező szabályzatok:
Minden vállalkozásnak rendelkeznie kell - a Számviteli Törvényben meghatározott - legalább az alábbi szabályzatokkal:
- számvitel politika, számla rend
- pénzkezelési szabályzat
- leltározási szabályzat
Természetesen ezeken kívül még egyéb szabályzatok elkészítése is szükségessé válhat.
Várható adók, esedékességük és mértékük:
- Társasági adó
Mértéke 500 millió forint árbevételig, az adóalap 10%-a, e fölött 19%. Fontos tudni, hogy induló vállalkozás estében az adóhatóság nem „szankcionálja”, ha az adóévet veszteséggel zárja a Társaság.
- Iparűzési adó: ez azért rosszabb, mint a társasági adó, mert akkor is fizetni kell, ha veszteséges a vállalkozás, lévén az adó alapja az éves nettó árbevétel. Ezt lehet csökkenteni az anyagköltséggel és közvetített szolgáltatások értékével. Mértéke önkormányzatonként változó lehet, de jellemzően az adó alapjának 2%-a.
- Cégautó esetében számolni kell egy havi 7 vagy 15 ezer forintos cégautó adóval, melyet negyedévente kell bevallani és megfizetni(köbcentitől függ, 1500 felett a nagyobb összeg)
- Ha a tag/tulajdonosnak nincs heti 36 órás munkaviszonya más cégnél, a tagi jogviszonyukkal összefüggésben a szakképesítést igénylő munkakörhöz előírt minimálbér után (jelenleg 94 000,- Ft/hó) kell az adókat és járulékot megfizetni. Természetesen a bruttó bér (tagi jövedelem) és a cég által fizetett adók is, mint költség jelentkeznek. A bérrel (tagi jövedelemmel) kapcsolatos járulékbevallás havi rendszerességű, mint ahogy a befizetést is havonta, a tárgy hónapot követő 12-ig kell teljesíteni.
- Induló vállalkozás negyedéves áfa bevallásra és fizetésre kötelezett. Határidő: negyedévet követő hó 20-a.
A működés során még vizsgálni kell, hogy felmerül-e a tevékenységükkel kapcsolatban bármilyen egyéb kötelezettség, pl. a környezetvédelmi termékdíj, de a lényeges és alapvető adókat fentebb összefoglaltam.
Végezetül: könyvelésre célszerű, ha havonta leadásra kerülnek az összegyűjtött számlák, bankkivonatok, és minden olyan hivatalos papír, levél, felszólítás, vám határozat, szállítólevél, készpénzes számlák stb., ami a vállalkozás nevére szól.
Sok sikert kívánunk minden leendő vállalkozónak! (Soft Consult 2011.)
Szeretné igénybe venni szolgáltatásunkat?