ÚJ CÉG ALAPÍTÁSA

Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat az alapvető információkat, melyeket egy cég alapításával, működtetésével kapcsolatban – természetesen elsősorban könyvelési, illetve adózási szempontból -  lényegesnek tartunk. 

Mindegy, hogy milyen könyvelőt, könyvelő irodát választ, az itt felsoroltakban nem lesz, nem lehet különbség. A különbség abban lehet, hogy a választott könyvelője mennyire lesz partner abban, hogy Ön a vállalkozását fellendítse, sikerre vigye. Hogy mennyire dolgozik precízen, a mindenkori törvényeket és határidőket betartva, ezzel biztosítva az Ön cége számára a hatóságok előtti pozitív megítélést, és végül abban is, hogy az Ön által választott iroda, az ott dolgozó csapat mennyire kreatív, hogy a könyvelési, bérszámfejtési feladatok szakszerű ellátásán túl még mi mindent tud „hozzátenni” az Ön vállalkozásához, hatékony működéséhez. 

Ha a Soft Consult csapatát választja, biztos lehet benne, hogy ezeket mind biztosítjuk az Ön illetve vállalkozása számára!

 

A cég megalakítása: 

Már a cégalapítás előtt érdemes felkeresni, kiválasztani egy jó könyvelőt, könyvelőirodát. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a cégalapítással foglalkozó ügyvédek többsége nem nyújt megfelelő tájékoztatást ügyfelének, nem hívja fel a figyelmet arra, hogy mi mindenről kell/lehet már alapításkor dönteni, mely döntés a későbbiekben jelentősen befolyásolhatja a cég működését a tulajdonosok jogviszonyát, lehetőségeit.

Jellemzően szerződés minta szerint születnek meg az új cégek, és legújabban gyorsított eljárásban.

Ezt az eljárást olyan Kft, Bt vagy kkt választhatja, amelyik a létesítő okiratát szerződésminta alkalmazásával készíti el. A bejegyzési kérelem benyújtását követő 1 órán belül  sor kerülhet a cég bejegyzésére és ezzel a teljes körű működésre. 

Az egyszerűsített cégeljárással történő cégalapítás  illetéke – cégformától függetlenül – 15 ezer forint.

És, ha már választott ügyvédet, könyvelőt, ne felejtsen el bankot is választani, hiszen minden vállalkozás számára kötelező a bankszámla nyitás. Szükség lesz még vagy számlatömb vásárlásra, vagy számlázó programra, bélyegzőre, aláírási címpéldányra (közjegyző). 

Nagyon fontos! A vállalkozás székhelyén jól látható módon ki kell „írni” a cég nevét, ezzel biztosítva, hogy akár postai küldemények formájában, akár személyesen a cég fellelhető, megtalálható legyen. 

 

Közös munka megkezdése a könyvelőirodával:

Újonnan alapított cégek esetében – ha lehetőségünk van rá, még a cég megalakítása, bejegyzése előtt – egy személyes találkozás alkalmával tájékozódunk a megalakuló cég legfőbb jellemzőiről. 

Ezek többek között: a vállalkozási forma (ha még alapítás előtt találkozunk, természetesen tájékoztatást nyújtunk az egyes vállalkozási formák jellemzőiről, előnyeikről, hátrányaikról), milyen tevékenységre alakult a cég, tulajdonos(ok) milyen jogviszony keretében tevékenykednek majd a vállalkozásban (tagi jogviszony, munkaviszony, egyéb), lesznek-e alkalmazottak, illetve, a konkrét tevékenység ismeretében az azzal összefüggő lényegesebb információkat gyűjtjük össze. 

Ezen információk alapján születhet meg az árajánlat, mely induló cégek esetében általában egy 3-6 hónapos „átmeneti” árat jelent, ami akár mindössze havi 10 000,- Ft is lehet. Az átmeneti időszak leteltével, a vállalási díjat felülvizsgáljuk.

Ha az újonnan alakult vállalkozás bejegyzése megtörtént, fontos, hogy a legrövidebb időn belül eljuttassák a könyvelés számára az alábbi iratok másolatát:

- Társasági szerződés, alapító okirat, 

- Bankszámla nyitás dokumentumai

- Aláírási címpéldány

- Kitöltött személyi adatlapok a tulajdonosokról illetve alkalmazottakról (ha vannak) 

- Ha bérelt irodával rendelkeznek, a bérleti szerződést

 

Néhány általános információ, amit cégvezetőként, leendő cégtulajdonosként jó, ha tud: 


Elszámolható költségek: 
- Minden, ami a tevékenységgel összefügg és a vállalkozás érdekében merült fel, az elszámolható költség. Vannak olyan költségek, ahol az áfa nem visszaigényelhető, ezek jellemzően: a személygépkocsival kapcsolatos kiadások, reprezentáció, illetve a telefon költség beszédcélú költségének 70%-án felüli rész áfája. 

- A vállalkozás részére beszerzett eszközök: az eszközök jellegétől és értékétől függően vagy azonnal költségként elszámolható, vagy évekre elosztva realizálódik költségként az eszköz beszerzése. A jellemzőbb tételek: gépkocsi leírása 5 év, számítástechnikai, irodai eszközök 3 év.

 

Házipénztár:
Jelenleg hatályos törvény szerint a készpénz napi záró állomány havi átlagos mértéke nem lehet több, mint az előző üzleti év összes bevételének 2 százaléka. Ha ez az összeg kevesebb, mint 500 ezer forint, akkor a korlát kitolódik 500 ezer forintig. (Újonnan alakult cég esetében értelemszerűen 500 eFT)

 

Kötelező szabályzatok:
Minden vállalkozásnak rendelkeznie kell - a Számviteli Törvényben meghatározott - legalább az alábbi szabályzatokkal:

- számvitel politika, számla rend

- pénzkezelési szabályzat

- leltározási szabályzat

Természetesen ezeken kívül még egyéb szabályzatok elkészítése is szükségessé válhat.

 

Várható adók, esedékességük és  mértékük:
- Társasági adó 

Mértéke 500 millió forint árbevételig, az adóalap 10%-a, e fölött 19%. Fontos tudni, hogy induló vállalkozás estében az adóhatóság nem „szankcionálja”, ha az adóévet veszteséggel zárja a Társaság.

- Iparűzési adó: ez azért rosszabb, mint a társasági adó, mert akkor is fizetni kell, ha veszteséges a vállalkozás, lévén az adó alapja az éves nettó árbevétel. Ezt lehet csökkenteni az anyagköltséggel és közvetített szolgáltatások értékével. Mértéke önkormányzatonként változó lehet, de jellemzően az adó alapjának 2%-a.

- Cégautó esetében számolni kell egy havi 7 vagy 15 ezer forintos cégautó adóval, melyet negyedévente kell bevallani és megfizetni(köbcentitől függ, 1500 felett a nagyobb összeg)

- Ha a tag/tulajdonosnak nincs heti 36 órás munkaviszonya más cégnél, a tagi jogviszonyukkal összefüggésben a szakképesítést igénylő munkakörhöz előírt minimálbér után (jelenleg 94 000,- Ft/hó) kell az adókat és járulékot megfizetni. Természetesen a bruttó bér (tagi jövedelem) és a cég által fizetett adók is, mint költség jelentkeznek. A bérrel (tagi jövedelemmel) kapcsolatos járulékbevallás havi rendszerességű, mint ahogy a befizetést is havonta, a tárgy hónapot követő 12-ig kell teljesíteni.

- Induló vállalkozás negyedéves áfa bevallásra és fizetésre kötelezett. Határidő: negyedévet követő hó 20-a.


A működés során még vizsgálni kell, hogy felmerül-e a tevékenységükkel kapcsolatban bármilyen egyéb kötelezettség, pl. a környezetvédelmi termékdíj, de a lényeges és alapvető adókat fentebb összefoglaltam.

Végezetül: könyvelésre célszerű, ha havonta leadásra kerülnek az összegyűjtött számlák, bankkivonatok, és minden olyan hivatalos papír, levél, felszólítás, vám határozat, szállítólevél, készpénzes számlák stb., ami a vállalkozás nevére szól. 

Sok sikert kívánunk minden leendő vállalkozónak! (Soft Consult 2011.)

Szeretné igénybe venni szolgáltatásunkat?

 

Kérje árajánlatunkat!
 

LEGFRISSEBB HÍREINK

Béren kívüli juttatások 2013-ban

Az éves keret változatlanul  500 000,- Ft, az e feletti béren kívüli juttatások adóterhe 51,17%. Adóteher általánosan 35,7%, (juttatás 1,19-szeresére vetítve 16% szja és 14% EHO) - Széchenyi Pihenő Kártya – szabadidő alszámla...tovább »

KIVA – Kisvállalati adó

A teljesség igénye nélkül, de mindenképpen a legfontosabb dolgokat összeszedve, hogy előkészíthesse mindenki a döntését. Mert koránt sem csak arról van szó, hogy ki kell számolni, mennyi az annyi! Nagyon sok olyan szempontot is mérlegelni kell a döntéshez, mely adott esetbe...tovább »

ÁFA változások 2013-tól

2013. január elsejétől megváltozik-szigorodik az Áfa bevallás tartalma, illetve rendszere. A bevallásban a kiállított és befogadott számlák részleteiről nyilatkozni kell, ha a számla Áfa-tartalma eléri, vagy meghaladja a 2 millió Ft-ot. Az általános forgalmi...tovább »

A családi kedvezményre való jogosultság jövőre megszünhet

A középiskolai tanulmányaikat befejező diákok után már nem jár a családi kedvezmény. Ha tehát a középiskolás gyermek után a tanév végétől már nem jár családi pótlék, akkor a családi kedvezményt addig...tovább »

Idén már szankcionál a NAV! Talán most fog könyvelőt váltani?

  A beszámoló közzététele a gyakorlatban az eredménykimutatási és a kiegészítő melléklet és a könyvvizsgálói jelentés (ha van) valmint az eredményfelosztási határozat nyilvánosságra hozatalát jelenti.  A...tovább »

Rólunk írták – Soft Consult, csak pozitív könyvelői meglepetések

  Kis- és középvállalkozások pénzügyi-számviteli feladataikat teljes mértékben rábízhatják a Soft Consult Kft-re. Ezzel nem csak a teljes kőrű könyvvezetés, TB ügyintézés, kontrolling és a munkaügyi tevékenységek terheitől...tovább »

sosyal medya yonetimi iptv izmir kamera beslenme koclugu dershane ucretleri glutensiz ekmek sunnet davetiyesi rize haber adana oto kiralama viagra eczane fiyatlari pendik escort kayasehir escort avcilar escort bahcesehir escort
istanbul escort